Menta Macska

Menta Macska

1 hónapos kísérlet (10-11-12-13. nap)

2019. október 18. - Ursa Bernadett

10-13. nap

Rettenetesen elszaladt az idő! Azt se tudom, hova lett az elmúlt pár nap. Az én hibám.
Persze munkahelyek után is loholtam, illetve az alkalmi munkámat nem akarják kifizetni, ezért rohangálnom kell a pénzemért. Jártam kint az erdőben, és mostanában gyakran átjönnek hozzám az utcából a cicák játszani. :3 Párom igényli a figyelmet amikor egész nap itthon van, és duzzog ha valami nem úgy történik, ahogy ő elképzelte. Illetve mostanában elkezdtem igényelni a beszélgetést másokkal. Egyelőre csak a neten keresztül.
Régen, ha dühös lettem minden ok nélkül, akkor nem értettem. Mikor nemrég megint úgy éreztem, ok nélkül vagyok dühös, már tudtam, hogy a kilátástalanság az oka. Nagy stresszt okoz a pénz- és a munkanélküliség, az ember nem látja magát a saját jövőjében, minden értelmetlennek látszik, úgy érzi, hogy semmit sem irányíthat, azt tesznek vele, amit akarnak. Valamint azt érzi, hogy nincs hely számára ebben a világban. Kétségbeesik, és dühös lesz. Csökken az ingerküszöbe és mindenért megharagszik. 

__________________________________________________________________________________

Néha ürességet érzek belül és ezt próbálom kitölteni. Tv, zene, sütés, evés, séta, fotózás, játék, olvasás, házimunka, beszélgetés, előadások, vagy bármi. Nagyon nehezen tűnik el. Utánajártam, amit találtam, az nagyon hasonlított arra, amit úgy hívnak, hogy tanult tehetetlenség.
„A tanult tehetetlenség jelensége arra utal, amikor sorozatos kondicionálás eredményeként megtanuljuk elfogadni és elviselni a kellemetlen helyzeteket. Magában foglalja ezen helyzetek elkerülésére való képtelenséget, akkor is, amikor azok egyébként elkerülhetők lennének.” - Mindset pszichológia. https://mindsetpszichologia.hu/2018/04/14/oriasi-ur-tatong-a-lelkemben-a-tanult-tehetetlensegrol/
Persze nem csak itt olvastam utána. Nem vagyok pszichológus, töredékét se tudom annak, amit egy szakember igen. De ha már itt van az internet, amin egyelőre még ingyenesen hozzá tudunk jutni a legtöbb információhoz, akkor képességeinkhez mérten használjuk ki.

__________________________________________________________________________________


Gaál Viktor előadásában a psziché térképe úgy nézett ki, hogy maga a psziché egy kör. A modern ember tudatában a kör két felé van osztva. A nagyobbik része az őstudat/tudattalan/tudatalatti, amire nincs szavunk, nem vagyunk tudatában, az ismeretlen. A kisebbik része a tudat/tudatos rész. Minden, amire van szavunk, meg tudjuk nevezni. A tudatos részben van egy kis rész, ami az ego. Az ego összehasonlítás másokkal. Az ego mindent és mindenkit irányítani akar, és mindenkinél jobb akar lenni. A tudat és az őstudat között pedig egy határ van. Ami az őstudatból felszínre akar törni a tudatba, de ez a dolog ellenkezik azzal az énképpel, ami az egoban van, azt ezen a határon elhárítjuk. Mivel call centeres voltam elég sokáig, ezért úgy tudnám leírni, mintha az őstudat lenne a call center, az ego lenne egy cég vezérigazgatója, aki nem tud arról, hogy valaki a call centerből majd mindenfélével zaklatni fogja. A call center elindítja a hívást, de a határon a portás vagy a titkárnő szépen lerázza és átirányítja egy faxra vagy hangpostára, vagy csak kinyomja a telefont. Csak hogy könnyebb legyen elképzelni, azért mondtam. :)
Illetve szó esett még a bűnbeesésről is, a jó és a rossz tudásának a fájáról. Amikor elkezdtük szétválasztani a dolgokat jóra és rosszra, akkor lettünk kiűzetve a Paradicsomból.
Érdekes, hogy a Korra legendáját már sokszor láttam, de csak most vettem észre, hogy az egyik rész mennyire hasonlít erre az elmetérképre. A második évad, 7-8 fejezete, ami a legelső avatárról szól.
Maga a világ, amiben játszódik, a psziché. A tudat a város, amin belül az ego, azaz egy gazdag zsarnok uralkodik. Ami a városon kívül van, a szellemet erdeje, az őstudat. Minden, ami a tudaton, vagyis a városon kívül van, az ismeretlen, ezért ijesztő és veszélyes. Mindenki fél tőle. A legelső avatár kezdetben csak egy fiú volt, akit száműztek a városból az erdőbe, de hogy megvédhesse magát, magával vihette a tűz erejét. A fiú azonban nem halt meg, hanem megismerte az erdőt, a benne élő szellemeket, akik ez által már nem voltak többé veszélyesek és ijesztőek. Illetve mesterévé vált a tűznek, úgy mint senki más. Egy napon találkozott két szellemmel, akik egymásba voltak gabalyodva. A sötétség és a fény szelleme. Ő pedig szétválasztotta őket, mint amikor az ember elkezdett határokat képezni és mindent szétválasztott. A fiú is elválasztotta egymástól a jót és a rosszat, és ezzel óriási bajt hozott az emberiségre. Olyan volt, mintha az előadás egy mesébe szőtt változatát láttam volna. A lap alján megtalálható az epizód.

____________________________________________________________________________________________

A másik dolog amivel foglalkozom, az ez a kérdéssor:
https://atestbeszel.blog.hu/2018/02/25/105kerdes
Sok időt vesz igénybe, és úgy vélem, hogy aki komolyan elgondolkodik rajta, annak nem is fog menni egy nap alatt. Még én sem értem a végére.

________________________________________________________________________

Végezetül pedig néhány sor a pszichológus választásról.
Én már több embernél is próbálkoztam, ezért ha valaki most menne először szakemberhez, annak tudnia kell, hogy nem mindegy, kit választ. A pszichológus is ember, és nem biztos, hogy „passzoltok egymáshoz”.
Hogy értem ezt?

  1. élményem: pszichológus férfi – roppant lenéző és arrogáns volt.
  2. élmény: mentálhigiénés nő – sosem figyelt arra amit mondok, és szét volt szórva
  3. élmény: biblio terápia – NEM BIBLIA!!! Csak mert mindenki ezt hitte a terápián, ezért jelentkezett. Egyedül én olvastam el, hogy mit jelent a biblio terápia, és csak én emlékeztem a biblion és biblosz szavakra irodalomóráról. Itt az volt a gond, hogy sosem kaptunk semmilyen visszajelzést. Te beszéltél, aztán egyszer csak megszólaltak, hogy vége, mehetünk haza. Azzal a mozdulattal már el is húzott mindenki. Nem alakult ki semmilyen kapcsolat senkivel, nem volt bevezetés, se lezárás.
  4. élmény: pszichológus férfi – nagyon zavaró volt, hogy nem történt semmi. Egész idő alatt stresszeltem, hogy a másik mire gondolhat, miért bámul így rám, teljesen leblokkoltam, semmi sem jutott az eszembe, max. zagyváltam, hogy valami legyen már.
  5. élmény: pszichológia férfi – egy halál nyugodt, idősebb ember. A nyugalma énrám is átragad. Nem bámul végig a képembe, mégis érzem, hogy figyel arra, amit mondok. Nem érzem feszélyezve magam. Nem totál szemben ültünk egymással egy fényes, nagy teremben, hanem kissé el voltak fordítva a székek, a helyiség kisebb volt és kellemes, meleg színű, a forró teáról nem is beszélve. Egyből el tudtam lazulni. Nagyon jó kérdéseket tett fel, és mint már említettem, az állati nagy nyugalom, ami áradt belőle, engem is megnyugtatott. Ami külön tetszett, hogy volt bevezetés, lezárás, és visszajelzés is, rám vonatkozóan. Teljesen természetesnek hatott az egész terápia.
    Ám a végén egy olyan intim terápiát ajánlott fel, ami miatt az minden bizalmam egy pillanat alatt elillant. 

Miből tudod, hogy nem jó szakembert választottál (saját tapasztalat alapján):

  • nem érzed magad biztonságban
  • nem tudsz megnyugodni, feloldódni, csak feszengsz, rosszul érzed magad a másik emberrel
  • távozás után ürességet érzel, esetleg szégyent, megbánást, vagy mintha kifacsartak volna
  • sokkal rosszabb érzésekkel távozol, mint amilyenekkel érkeztél. Pl. teljes kiszolgáltatottság, védtelenség, sebezhetőség.

Mikor választottál jól, saját tapasztalat alapján:

  • biztonságban érzed magad
  • nyugodt vagyok
  • távozás után úgy érzed, tettél egy lépést előre, és nem négyet hátra
  • elgondolkodsz a hallottakon
  • jobban érzed magad, legalább egy kicsit

 

süti beállítások módosítása